Sayfalar

21 Eylül 2013 Cumartesi

Pazarlamanın 4P si 4C si nedir?

Pazarlamanın 4P si 4C si nedir?


Pazarlamanın 4P si nedir?
4P kavramı, ilk kez 1960′larda Amerika’da Profesör Jerry McCarthy’nin “Pazarlama” isimli kitabındaki bir şemasında ortaya çıktı.
4P = Product, price, place, promotion
Product, price, place, promotion kelimelerinin baş harfleri olan 4P‘nin Türkçe karşılığı ise ürün, fiyat, yer (dağıtım), promosyondur.
Pazarlamanın 4C si nedir?pazarlama_trendi-300x136
Son yıllarda gelen “C” harfi ise customer (müşteri) anlamına gelir. Yani artık “satacağım ürünü ben belirlerim, fiyatını ben koyarım, yeri ben tespit eder dağıtımını yaparım, reklamın, eğitimin, kampanyaların ( promosyon ) kararlarını sadece ben veririm” anlayışı yerine artık herşeyde ön planda ilk olarak “C” yani müşteri istekleri ve “onun menfaatine neler yapmalıyım” anlayışı yerleşti.
Aslında bu P’ler ve C’ler çok daha uzundur, 12-13 adede çıkmıştır fakat temel olarak bu dörtlü çok önemlidir. Ne iş yaparsanız yapın bu dörtlüyü işe başlamadan önce mutlaka etüd etmeniz ve iş planınızı ona göre biçimlendirmeniz gerekir.
Örnek olarak ürün başlığı altında rekabeti inceleyerek, mevcut ürünlerinizi rakiplerin ve piyasanın durumlarını üretim veya satış kapasitenizi, aylık satış tahminlerinizi vb. tüm detayları planlamalısınız. Diğer P başlıkları için de aynı işlemleri yapmalısınız.

Bu planı yaparsanız ve harekete geçtikten sonra belirli aralıklarla gidişatı kontrol ederseniz başarı oranınız mutlaka çok yüksek olacaktır. Birçok firma pazarlamayı sadece günlük veya aylık satış hasılatına göre değerlendirerek büyük hata yapmaktadırlar.